Reklama

Niedziela Legnicka

Przywrócić piękno

W bazylice jeleniogórskiej podjęto prace przy głównym ołtarzu. Rozmawiamy o nich z ks. dr. Stanisławem Szupieńko, diecezjalnym konserwatorem.

Niedziela legnicka 51/2022, str. VI

[ TEMATY ]

Jelenia Góra

Ks. Stanisław Szupieńko

Odnowiony jeleniogórski ołtarz zachwyca swoim widokiem

Odnowiony jeleniogórski ołtarz zachwyca swoim widokiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Piotr Nowosielski: Jakie jest znaczenie jeleniogórskiego kościoła świętych Erazma i Pankracego, noszącego tytuł Bazyliki Mniejszej?

Ks. Stanisław Szupieńko: Wysoka ranga tego kościoła nigdy nie budziła wątpliwości, gdyż był on – jak pisze o nim ks. H. Hofmann: „Ozdobą miasta i dumą katolickiej wspólnoty jest stary, strzelisty miejski kościół parafialny w Jeleniej Górze”. Ta gotycka świątynia, od wieków dominująca w krajobrazie Jeleniej Góry, otoczona była troską przez kolejnych proboszczów i parafian, którzy ceniąc swój kościół, ozdobili go wieloma dziełami sztuki i sprzętami liturgicznymi.

Wiemy, że w kościele prowadzone są prace restauratorskie, czego one dotyczą?

Podjęta przez proboszcza parafii ks. Bogdana Żygadło wraz z parafianami restauracja świątyni, trwa już od wielu lat. Z środków pozyskanych i własnych przeprowadzone zostały prace remontowe przy dachach kościoła, wieży, zewnętrznych kaplicach grobowych i epitafiach. Wnętrze kościoła otrzymało nową polichromię, a barokowe wyposażenie poddano gruntownym pracom konserwatorskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Co można powiedzieć o ołtarzu głównym?

Ołtarz ten uważany jest powszechnie za jedno z najcenniejszych dzieł barokowych na Śląsku. Jego twórcą, wraz z finezyjną dekoracją rzeźbiarską, jest pochodzący z Norwegii rzeźbiarz Thomas Weissfeldt, który zrealizowanemu z rozmachem na początku XVIII w. ołtarzowi nadał unikatową formę, cechującą się niezwykłą lotnością ażurowej, marmoryzowanej i złoconej struktury. W śmiałą architekturę ołtarza harmonijnie została wpisana, doskonała artystycznie, dekoracja rzeźbiarska. zachwycająca swą wirtuozerią.

Co warto wiedzieć o obrazach zdobiących ołtarz?

Umieszczone w ołtarzu obrazy są dziełem śląskiego malarza Johanna Philipa Kretschmera z Głogowa. Stanowią one integralną część ołtarza, a ich ideowe przesłanie skupia się na wydarzeniu Przemienienia Chrystusa na Górze Tabor. Stąd w centrum pierwszego z nich widzimy Chrystusa z Mojżeszem i Eliaszem po bokach, a poniżej trzech apostołów. Z tym przedstawieniem koresponduje owalny górny obraz z postaciami Boga Ojca i Ducha Świętego na tle świetlistej przestrzeni.

Takie dwu obrazowe rozwiązanie kompozycyjne, zdynamizowało malarską wizję, która udanie uwydatniła niezwykłość wydarzenia, jego nadprzyrodzony i ziemski wymiar oraz eksponowaną prawdę o Boskiej godności Chrystusa i Jego Bożym synostwie.

Co wniosły do wiedzy o ołtarzu tegoroczne prace?

Podjęte w zakresie architektury ołtarza prace konserwatorskie to dopiero początek prac badawczych, których podjęli się znawcy malarstwa i rzeźby barokowej. Prace konserwatorskie przy rzeźbach umożliwiły już dokładniejsze rozpoznanie ich struktury i elementów snycerskich wraz z dotarciem do oryginalnych warstw polichromii. Restauracja obrazów, z uwagi na nienajlepszy stan zachowania płócien, wymagała podjęcia trudniejszych technicznie zabiegów, które uczytelniły malowidła, zabezpieczając je na przyszłość. Po zakończeniu prac przy obrazach, możemy podziwiać manierę i kunszt malarski autora, widoczny zwłaszcza w postaci Chrystusa, ukazanego w wykwintnej pozie i kolorystyce. Ekspresyjna prezentacja pozostałych Osób Boskich oraz postaci towarzyszących, udanie eksponuje wielkie znaczenie przedstawianej sceny dla wiary w Boskie posłannictwo Chrystusa. Miejmy więc nadzieję, że dalsze prace sprawią, że w miarę szybko jeleniogórski ołtarz odzyska swój pełny blask.

2022-12-13 14:54

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odkrywają na nowo chorał gregoriański

Niedziela legnicka 7/2022, str. VI

[ TEMATY ]

chorał gregoriański

Jelenia Góra

Ks. Waldemar Wesołowski

Ks. Łukasz Kutrowski, muzykolog, dyrygent i liturgista, pasjonat muzyki organowej i chorału gregoriańskiego

Ks. Łukasz Kutrowski, muzykolog, dyrygent i liturgista, pasjonat muzyki  organowej i chorału gregoriańskiego

W Jeleniej Górze w parafii św. Jana Apostoła odbyło się pierwsze spotkanie osób chętnych do nauki śpiewu gregoriańskiego. Z ks. Łukaszem Kutrowskim rozmawiał ks. Waldemar Wesołowski.

Ks. Waldemar Wesołowski: Przypomnijmy najpierw – chorał gregoriański – czyli co? Ks. Łukasz Kutrowski: Chorał gregoriański to bardzo szerokie pojęcie. Mówiąc krótko, to śpiew własny Kościoła rzymskiego, który spośród wszelkich gatunków i rodzajów muzyki, jaka kształtowała się w dziejach ludzkości, zajmuje w liturgii Kościoła pierwsze miejsce. Chorał gregoriański kojarzymy głównie z papieżem Grzegorzem Wielkim, którego pontyfikat przypadł na lata 590-604. To właśnie ten papież przyczynił się już wtedy do ujednolicenia i zebrania w księgi tekstów liturgicznych oraz śpiewów. Nie uczynił tego on sam, ale rozpoczął proces, który trwał przez kolejne wieki, stąd określenie gregoriański. Ale oczywiście śpiew chorałowy Kościoła zyskiwał na przestrzeni wieków różne odmiany, co wpływa na jego bogactwo i różnorodność.
CZYTAJ DALEJ

Marcin z Tours – „święty niepodzielonego chrześcijaństwa”

[ TEMATY ]

św. Marcin

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina 11 listopada św. Marcina biskupa z Tours, założyciela pierwszych klasztorów w Kościele zachodnim, mnicha, w młodości żołnierza. Św. Marcin przedstawiany jest w ikonografii jako rycerz oddający pół płaszcza żebrakowi. Jest pierwszym świętym Kościoła zachodniego spoza grona męczenników. Dla potomnych stał się „ikoną miłości bliźniego”, jak go określił Benedykt XVI.

Biskup Marcin z Tours (316-397) jest „świętym niepodzielonego chrześcijaństwa”, czczonym również przez Kościół ewangelicki, prawosławny i anglikański. Marcin jest świętym, jakiego potrzebuje współczesna Europa i takim, który w sposób szczególny podoba się papieżowi Franciszkowi: chrześcijaninem, który w decydującej chwili życia poszedł „na peryferie”. Jest symbolem pokoju, starań o większą solidarność, o zwrócenie większej uwagi na grupy z marginesu: żebraków, osób wykluczonych oraz odmawiających walki z bronią u nogi.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II o Ojczyźnie, Niepodległości i obowiązku troski o wolność Polski

2025-11-11 16:41

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Niepodległość

ojczyzna

obowiązek troski

wolność Polski

Archiwum diecezji rzeszowskiej

Jan Paweł II w Rzeszowie, 2 czerwca 1991 r.

Jan Paweł II w Rzeszowie, 2 czerwca 1991 r.

Święty Jan Paweł II przez cały swój pontyfikat pozostawał duchowym rzecznikiem wolności i orędownikiem polskiej niepodległości. Choć zasiadał na Stolicy Piotrowej w Rzymie, jego serce nie przestało bić w rytmie polskiej historii, kultury i wiary.

Papież Polak wielokrotnie podkreślał, że niepodległość nie jest dana raz na zawsze, lecz stanowi proces, który trzeba nieustannie pielęgnować, bronić i twórczo rozwijać.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję