Reklama

Sztuka

Wakacyjne wędrówki po diecezji

Wincenty Kućma – rzeźbiarz zasłużony

W 2004 r. Maciej Fleszar i Łukasz Pawłowski przeprowadzili z prof. Wincentym Kućmą wywiad. Jedno z postawionych pytań brzmiało: czy sztuka jest potrzebna? Kućma odpowiedział m.in.: „Sztuka jest nierozerwalną częścią kultury. Posiada głębokie pokłady wiedzy intelektualnej i emocji. Jest wszechobecna w naszym życiu. Budziła refleksje narodowe, historyczne i społeczne. Jest wartością narodu...”

Niedziela sosnowiecka 32/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

rzeźba

Łukasz Dwornik /archiwum parafii

Wnętrze olkuskiej świątyni pw. Dobrego Pasterza

Wnętrze olkuskiej świątyni pw. Dobrego Pasterza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W diecezji sosnowieckiej prace prof. Wincentego Kućmy znajdziemy w olkuskiej parafii Dobrego Pasterza. Wymowna jest aranżacja prezbiterium kościoła Dobrego Pasterza w Olkuszu. W centrum kompozycji, zajmującej całą ścianę, znajduje się wykonana w lipowym drewnie rzeźba Chrystusa Dobrego Pasterza. Umieszczona jest ona powyżej tabernakulum stylizowanego na krzew gorejący, na tle krzyża umieszczonego w tondzie, z wyobrażeniem rzeźbiarskim Czterech Ewangelistów z atrybutami. Całość dopełnia wklęsły i wypukły relief różnych postaci stojących wokół Dobrego Pasterza. Ciekawym dopełnieniem jest krucyfiks ołtarzowy z ekspresyjnym przedstawieniem konającego Chrystusa. W trakcie realizacji są pozostałe elementy wyposażenia wnętrza, m.in. ołtarz boczny z rzeźbami św. Jana Pawła II oraz św. Faustyny Kowalskiej. Do prac przy wyposażeniu wnętrza świątyni, z inicjatywy pierwszego proboszcza olkuskiej parafii ks. Henryka Januchty, zaproszony został ten znakomity artysta.

Reklama

Wincenty Kućma urodził się w 1935 r. w Zbilutce na ziemi kieleckiej. W latach 1957-62 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowni prof. Wandy Śledzińskiej. W 1967 r. rozpoczął pracę dydaktyczno-naukową na ASP, gdzie do momentu przejścia na emeryturę w 2000 r. kierował Pracownią Przestrzeni w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych. Profesor znany jest z ekspozycji ponad 40 wystaw indywidualnych, 80 zbiorowych i prawie 60 wystaw za granicą. Brał udział w wielu konkursach rzeźbiarsko-architektonicznych, uzyskując ponad 50 nagród i wyróżnień. Odznaczony został m.in.: Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Złotym Medalem Ojca Świętego Jana Pawła II, Nagrodą im. św. Brata Alberta za twórczość w dziedzinie rzeźby patriotycznej i sakralnej. W 2000 r. został uhonorowany Orderem Świętego Grzegorza Wielkiego, nadanym mu przez Papieża za działalność w dziedzinie sztuki sakralnej. W tym roku otrzymał tytuł honorowego profesora Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz medal Papieskiej Rady ds. Kultury „Per Artem ad Deum”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co można powiedzieć o artyście? – Wincenty Kućma w sztuce sakralnej jest mistrzem budowania nastroju. Styl artysty jest strzelisty, bliski pionowym, wydłużonym rytmom będącym znakiem duchowości gotyckiej. Materiał zawsze szlachetny, dotknięcie ciepłe, nadające życie posłusznej materii – stwierdził Jan Pamuła, były rektor ASP w Krakowie. – To artysta, który stworzył swój indywidualny styl, bardzo charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny. Niewątpliwie w swej twórczości poszukuje formy, eksperymentuje. W każdej realizacji zawiera jakieś indywidualne przeżycie. Sam żyjąc wiarą, tworzy przepełnione wiarą realizacje – dodaje Bogdan Czesak, rzeźbiarz i konserwator dzieł sztuki.

Reklama

Wincenty Kućma swoje prace zrealizował w ponad 60 kościołach w Polsce, m.in. w: Brzesku, Dębicy, Krościenku, Krynicy Górskiej, Kielcach, Warszawie, Woli Radziszowskiej, a także w Irkucku, Czycie, Pskowie, na Sachalinie w Rosji oraz w Baranowiczach na Białorusi. Do uznawanych przez artystę za ważne rzeźb sakralnych należą stacje Pasierbieckiej Drogi Krzyżowej przy sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia. Kućma stworzył monumentalne pomniki, m.in.: Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku, Poległym w Obronie Ojczyzny 1939-45 w Częstochowie, Powstania Warszawskiego 1944 w Warszawie, Armii Krajowej w Kielcach, Macieja Miechowity w Kielcach. Jego prace odnaleźć można także w New Delhi w Indiach, Genewie w Szwajcarii, Doncaster w Anglii czy Prilepie w Macedonii. Wincenty Kućma jest także autorem rzeźb znajdujących się w obiektach sakralnych w Krakowie: Ołtarza Trzech Tysiącleci na Skałce, rzeźb w kościele św. Jana Chrzciciela na Prądniku Czerwonym, w sanktuarium Najświętszej Rodziny w Nowym Bieżanowie i kościele św. Michała Archanioła na Krowodrzy. Nie sposób pominąć prac znajdujących się w zbiorach Muzeów Narodowych w Krakowie, Warszawie i Poznaniu, w Muzeum Sztuki Medalierskiej, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku oraz w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa.

On sam, zapytany kiedyś, gdzie się kończy sztuka, a zaczyna kicz, odpowiedział: – Kicz jest wszechobecny. Panoszy się we wszystkich dziedzinach twórczości. Kicz jest wynikiem zaspokajania niskich lotów twórczości. Seryjna produkcja obrazów, rzeźb, grafik, przedmiotów użytkowych jest zjawiskiem nagminnym. Obiekty realizowane przez naśladowców w swojej naiwności i beztalenciu można spotkać we wszystkich magazynach handlowych i sklepach oraz kramach odpustowych. Grupa entuzjastów dekoruje z różnych okazji obiekty sakralne, wykorzystując elementy ozdobne, symbole religijne wycięte w styropianie, wypisując różne treści i tworząc przy tym nastrój domu kultury z czasów realnego socrealizmu...

Podziwiając twórczość Wincentego Kućmy, można za Benedyktem XVI jasno powiedzieć: „Czym jest piękno, które pisarze, poeci, muzycy, artyści rozważają i przekładają na swój język, jeśli nie odbiciem blasku Słowa wiecznego, które stało się ciałem?”. Prawdę tę nieustannie trzeba zgłębiać i żyć nią na co dzień.

2015-08-06 10:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ze skarbca sztuki KUL-u

Mało znane, lecz cenne dzieła sztuki ze zbiorów Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II można podziwiać na wystawie „Ex Thesauro Universitatis”, zorganizowanej przez Muzeum Okręgowe w Sandomierzu pod honorowym patronatem bp. Krzysztofa Nitkiewicza. Na wystawie w Zamku Kazimierzowskim prezentowanych jest 220 eksponatów z zakresu malarstwa, rzeźby oraz rzemiosła artystycznego od XVI do XX wieku. Wśród obrazów malarzy holenderskich i flamandzkich, włoskich, francuskich i niemieckich zwraca uwagę otwierający ekspozycję obraz „Ecce Homo” z ok. 1574 r. oraz „Polowanie” z 1646 r. Barokowe rzeźby sakralne przedstawiają m.in. aniołów i świętych oraz Ewę przy drzewie poznania dobra i zła. Malarstwo polskie ukazuje sceny religijne, nawiązuje też do wydarzeń z okresu powstania styczniowego. Podziwiać można m. in. obrazy Jacka i Rafała Malczewskich, Józefa Mehoffera, Jerzego Kossaka, Józefa Rapackiego, Zygmunta Ajdukiewicza, Stanisława Kamockiego, Stanisława Czajkowskiego, Władysława Skoczylasa, Antoniego Michalaka i Jerzego Nowosielskiego. Po raz pierwszy zostały pokazane prace malarskie Józefa Flecka oraz kilka kobierców i tkanin, pochodzących z terenu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. Na wystawie znalazły się też cenne dzieła z porcelany z manufaktur w Miśni i Berlinie.
CZYTAJ DALEJ

Skąd mam wiedzieć, że mam bóstwo, które zajmuje miejsce prawdziwego Boga?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 16, 9-15

Sobota, 8 listopada. Dzień Powszedni albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny.
CZYTAJ DALEJ

Kard. G. Ryś: Przyjaźń jest słowem kluczowym do zrozumienia hospicjum

2025-11-08 08:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Obchody 30 lecia istnienia Hospicjum Domowego Caritas Archidiecezji Łódzkiej

Obchody 30 lecia istnienia Hospicjum Domowego Caritas Archidiecezji Łódzkiej

30 lat temu powołano do istnienia Hospicjum domowe Caritas Archidiecezji Łódzkiej. Z tej okazji w łódzkiej Bazylice Archikatedralnej celebrowano Eucharystię dziękując Bogu za zaangażowanie lekarzy, pielęgniarek, fizjoterapeutów, pracowników administracji, wolontariuszy oraz duchownych, którzy od ćwierćwiecza w dzień i w nocy, spieszą z pomocą osobom dotkniętym chorobami nowotworowymi i ich rodzinom. Modlitwą obejmowano także osoby będące w żałobie po stracie najbliższych oraz zmarłych z hospicjum domowego Caritas.

Podczas Eucharystii, której przewodniczył i homilię wygłosił kardynał Grzegorz Ryś, metropolita łódzki zwrócił uwagę na to, że - Przyjaźń jest słowem kluczowym do zrozumienia hospicjum. Ile razy jest w doświadczeniu hospicjum, zwłaszcza domowego, jest tak, że na końcu to, co możesz dać, to jest głęboka relacja - to jest bycie przy. To na pewno nie są jednorazowe odwiedziny. To na pewno nie jest jednorazowa pomoc. Bo jakby w naturze tego hospicjum jest to, że ludzie nas zapraszają do swojego domu. Wejść do czyjegoś domu, to jest właśnie wejść w głęboką, bliską relację. Może być tak, że już nic nie masz. Nawet leki przestają być pomocne, czy dość pomocne, ale ciągle jest możliwe to, że jesteś przy człowieku. Jesteś jak przyjaciel. – podkreślił hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję